Vi är faktiskt fattiga!

2011-08-23, kl 18:22:17 | Kommentarer: 0 | Direktlänk | Galenskaper


Haha höll på att dö av skratt, när min son säger detta till två klasskompisar alldeles nyss på trädgården... "Varför då? " Svarar ena tjejen,  "Vi bara är det" sa Z.

Men sen kom jag på att jag ska fråga om det var ett skämt eller om han faktiskt tror att vi är Fattiga?

Woot, fråga och han sa att han tror det för att vi inte har så mycket uteleksaker....

Haha, fick åter igen förklara att många(= inte alla) barn i hans ålder får allt bara de ber om det, inte alla men många i hans klass och på skolan, och skryter om det, förstör det, använder det i tre sekunder och inser inte sakers värde alls!
Bortskämda med andra ord.  Och ska ha det senaste, det dyraste och det bästa i allt liksom.

Ja jag kan även jag uppskatta typ bra kvalitet men det är pga av utprovning och vetskap, inte för att ett visst märke sitter på, eller en viss prislapp, ibland är saker precis lika bra fast billigare och utan ett specifikt märke. Och jag älskar klädbytardagar, jag gillar att shoppa loss på tradera och blocket. Sen har jag en förkärlek för äldre möbler, love it! Fyndar gärna på loppis och blir helt salig om jag hittar något fynd!

Nå, försökte förklara för min son, att om vi hade varit fattiga hade vi inte haft hus, bil och mat, inte pengar på banken, inga jobb osv osv.  Men att vi sparar hellre pengar än slösar, och att vi inte köper saker bara för att barnen får för sig att dom vill ha något just då, utan vi väntar och kollar vad dom vill ha på födelsedagen och jul, vi kan även säga att dom får spara själva, som Z fick göra, och jädrar vad stolt han var när han sparat ihop till sitt DS XL, han behövde inte pröjsa allt själv men vi satte en summa, så juldagen åkte vi in och köpte det och ett spel, då hade han sparat ända från hans födelsedag och jag var otroligt stolt, och han hade ett mål, och han använder det fortfarande ofta och jag tror han ser värdet i den bättre eftersom han fått spara och vänta och längta.

Sure vi är inte miljonärer, men vi är långt ifrån fattiga, och jag är jäkligt nöjd med att både jag och gubben är på samma plan när det gäller sånt här! Klart vi kan köpa allt nytt, men varför?  Vissa saker kan man lägga krut på andra inte, jag tycker det är trevligt att ha ny tv och bra skärm till datorn och en bra mobil så man alltid kan nås osv osv, och en bra Bil är ett måste.

Nå lite funderingar, men blev lite full i skratt ändå. Älskade ungar! Som får en att tänka till.

Sen måste jag tillägga att jag är inte stenhård, klart dom får saker ibland utan att de fyller år eller att det är jul. Fan alla ungarna fyller år på hösten, skulle bli en jävligt tråkig vår och sommar om de ALDRIG fick något , men ibland får de ta av egna sparpengar, ibland som en speciell liten överaskning, som när jag fick min första ordentliga lön i sommras, när de fick varsinn sparkcykel, som de för övrigt älskar och använder ofta!

Men jag är övertygad om att om de fick allt de bad om, eller om vi eftersträvade detta, för då skulle vi nog bli fattiga iom att ungar vill ha vill ha och vill ha , och får de så ber de om mer, så skulle inte barnen vara lyckligare och inte vi heller för den delen!

Vi är fan rika på förstånd och kärlek! De ni!


förgätmigej

Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0